Nákupní košík

Ke každé objednávce od nás dostanete malé překvapení!

Celková cena0 Kč

Stříbrná mince Na kolech - Parní lokomotiva 387.0 Mikádo proof | 31,1 g

Stříbrná mince Na kolech - Parní lokomotiva 387.0 Mikádo proof | 31,1 g

Dvacátá stříbrná mince z kolekce Na kolech, vydaná Českou mincovnou, připomíná parní lokomotivu řady 387.0, která vešla do dějin pod přezdívkou Mikádo. Posledních pár kusů skladem, jinak vyprodáno!

2 490 Kč

skladem

Popis produktu

Lokomotivy řady 365.0, první ryze československé konstrukce po skončení první světové války, brzy ukázaly své limity. Na tratích s prudším stoupáním nedokázaly udržet potřebnou rychlost, a proto Československé státní dráhy požádaly o vývoj výkonnějšího stroje. Nová rychlíková lokomotiva měla zvládnout vlak o hmotnosti 400 tun ve stoupání 10 promile rychlostí minimálně 60 kilometrů za hodinu, a to při maximálním nápravovém tlaku 16 tun.

Ministerstvo železnic zadalo vývoj Škodovým závodům. V roce 1925 byla objednána ověřovací série a krátce poté se v Plzni rozběhly práce na lokomotivě, která se později stala symbolem síly i elegance meziválečné éry. První stroje řady 386.0 byly dodány v roce 1926, ale brzy se ukázalo, že jejich hmotnost nesplňuje původní zadání – nápravový tlak činil 17 tun. Lokomotiva proto dostala nové označení 387.0 a zpočátku nesměla na řadu tratí. Přesto ji dráhy převzaly a důkladně otestovaly, zatímco výrobce pracoval na odstranění nedostatků a tratě se průběžně modernizovaly.

Ani druhá série z roku 1930 však plně neodpovídala představám zadavatele. Úspěchu se Škodovka dočkala až s třetí sérií z roku 1932, která konečně splnila požadované parametry. Do roku 1937 bylo vyrobeno celkem 43 lokomotiv této řady v pěti postupně zdokonalovaných sériích. Stále lepší konstrukční řešení umožňovala dosahovat rychlosti až 120 kilometrů za hodinu. Za hodinu provozu lokomotiva spotřebovala přibližně dvě tuny uhlí a na páru proměnila kolem 100 litrů vody.

Krátký litinový komín se zdobnou korunou, který připomínal tehdejší dámský účes, dal stroji jeho slavnou přezdívku Mikádo. Po druhé světové válce se do čela rychlíků postavily modernější lokomotivy přezdívané Šlechtična a Albatros. Mikáda byla přesunuta na osobní vlaky, kde postupně dožívala. Poslední lokomotiva této řady byla vyřazena v roce 1974.

I když byly na hlavních tratích později nahrazeny dieselovými stroji, řada 387.0 dodnes patří k nejkrásnějším a technicky nejzdařilejším rychlíkovým lokomotivám evropské historie.

Reverz mince od MgA. Martina Daška zobrazuje lokomotivu Mikádo na kolejích a doplňuje jej detail jednoho z jejích kol. Averzní strana je vyplněna segmenty kol různých vozidel a nese i tradiční atributy emitenta ostrova Niue: státní znak, nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok 2023.

Součástí mince je také elegantní leporelo s doprovodným textem a dobovými fotografiemi.

Specifikace

Sběratelské sérieNa kolech
Číslo76269-711
EmitentNiue
Nominální hodnota1 NZD
Autor averzuMgA. Martin Dašek
Autor reverzuMgA. Martin Dašek
Číslovaná emiseNe
CertifikátNení
MateriálStříbro
Ryzost999
Váha31,1 g
Průměr37 mm
BaleníBlistr
Balení kapsleAno

Zákazníci rovněž nakoupili