Nákupní košík

Ke každé objednávce od nás dostanete malé překvapení!

Celková cena0 Kč

Stříbrná mince Na kolech - Elektrická lokomotiva S 699.001 proof | 31,1 g

Stříbrná mince Na kolech - Elektrická lokomotiva S 699.001 proof | 31,1 g

Čtyřiadvacátá stříbrná mince z kolekce Na kolech, vydaná Českou mincovnou, připomíná unikátní elektrickou lokomotivu S 699.001. Jediné vyrobené exempláře tohoto typu.

2 490 Kč

skladem

Popis produktu

Lokomotiva S 699.001 opustila Škodovy závody v Plzni v roce 1963. Její vznik měl několik důvodů. Československé státní dráhy pokračovaly v rychlé elektrizaci tratí střídavou trakcí, země RVHP projevovaly o moderní stroje zájem a samotná Škodovka chtěla vyzkoušet nové technologie. Výsledkem byl naprosto unikátní prototyp.

Lokomotiva byla postavena jen v jednom exempláři a ve své době představovala skutečnou technickou výzvu. Šlo o šestinápravový stroj uspořádání Co’Co‘, tedy se dvěma třínápravovými podvozky. V každém z nich byly tři stejnosměrné sériové trakční motory s trvalým výkonem 770 kW, což dohromady vytvořilo nejvýkonnější škodováckou elektrickou lokomotivu. Dokázala jet až 120 kilometrů za hodinu. S délkou dvacet metrů a hmotností 126 tun patřila mezi největší a nejtěžší stroje, které kdy v Československu vznikly.

Pozornost budila také svým vzhledem. Poprvé v československé historii se na návrhu lokomotivy podílel průmyslový výtvarník. Profesor Otakar Diblík vytvořil karoserii, která připomínala umělecké dílo. Přední část byla tak složitě tvarovaná, že ji nebylo možné vyrobit z kovového plechu. Proto vznikla první lokomotiva na světě se skříní ze sklolaminátu, díky čemuž dostala později přezdívku Velká laminátka.

Přestože byla určena pro osobní i nákladní dopravu, České státní dráhy ji nakonec nezařadily do pravidelného provozu. Pro tratě elektrizované střídavou soustavou byla příliš výkonná a třínápravové podvozky nebyly vhodné do úseků s malými oblouky. Přednost dostaly lehčí čtyřnápravové lokomotivy řady S 489.0, které z prototypu S 699.001 čerpaly inspiraci. Zájem nepřišel ani ze zahraničí, a tak byla lokomotiva v roce 1965 prodána Železničnímu zkušebnímu okruhu v Cerhenicích, kde sloužila při testování díky své vysoké síle i rychlosti.

V roce 1981 však při požáru došlo k vážnému poškození strojovny a lokomotiva už nebyla opravena. Dlouhá léta chátrala a nebylo daleko k jejímu definitivnímu zániku. Naštěstí se nakonec vrátila do Plzně a díky práci nadšenců prošla obnovou. Dnes je cenným exponátem a připomínkou schopností československých konstruktérů i designérů.

Na reverzu mince, jejímž autorem je MgA. Martin Dašek, je zobrazená Velká laminátka s opisem ELEKTRICKÁ LOKOMOTIVA S 699.001. Averz nese znaky vydavatele ostrova Niue, státní znak, nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok 2024. Okraj je tvořen stylizovanými segmenty kol různých dopravních prostředků, jak je pro cyklus Na kolech typické.

Součástí vydání je také bohatě zpracované leporelo s textem a dobovými fotografiemi.

Specifikace

Sběratelské sérieNa kolech
Číslo76524-711
EmitentNiue
Nominální hodnota1 NZD
Autor averzuMgA. Martin Dašek
Autor reverzuMgA. Martin Dašek
Číslovaná emiseNe
CertifikátNení
MateriálStříbro
Ryzost999
Váha31,1 g
Průměr37 mm
BaleníBlistr
Balení kapsleAno

Zákazníci rovněž nakoupili