Popis produktu
Lokomotiva S 699.001 opustila Škodovy závody v Plzni v roce 1963. Její vznik měl několik důvodů. Československé státní dráhy pokračovaly v rychlé elektrizaci tratí střídavou trakcí, země RVHP projevovaly o moderní stroje zájem a samotná Škodovka chtěla vyzkoušet nové technologie. Výsledkem byl naprosto unikátní prototyp.
Lokomotiva byla postavena jen v jednom exempláři a ve své době představovala skutečnou technickou výzvu. Šlo o šestinápravový stroj uspořádání Co’Co‘, tedy se dvěma třínápravovými podvozky. V každém z nich byly tři stejnosměrné sériové trakční motory s trvalým výkonem 770 kW, což dohromady vytvořilo nejvýkonnější škodováckou elektrickou lokomotivu. Dokázala jet až 120 kilometrů za hodinu. S délkou dvacet metrů a hmotností 126 tun patřila mezi největší a nejtěžší stroje, které kdy v Československu vznikly.
Pozornost budila také svým vzhledem. Poprvé v československé historii se na návrhu lokomotivy podílel průmyslový výtvarník. Profesor Otakar Diblík vytvořil karoserii, která připomínala umělecké dílo. Přední část byla tak složitě tvarovaná, že ji nebylo možné vyrobit z kovového plechu. Proto vznikla první lokomotiva na světě se skříní ze sklolaminátu, díky čemuž dostala později přezdívku Velká laminátka.
Přestože byla určena pro osobní i nákladní dopravu, České státní dráhy ji nakonec nezařadily do pravidelného provozu. Pro tratě elektrizované střídavou soustavou byla příliš výkonná a třínápravové podvozky nebyly vhodné do úseků s malými oblouky. Přednost dostaly lehčí čtyřnápravové lokomotivy řady S 489.0, které z prototypu S 699.001 čerpaly inspiraci. Zájem nepřišel ani ze zahraničí, a tak byla lokomotiva v roce 1965 prodána Železničnímu zkušebnímu okruhu v Cerhenicích, kde sloužila při testování díky své vysoké síle i rychlosti.
V roce 1981 však při požáru došlo k vážnému poškození strojovny a lokomotiva už nebyla opravena. Dlouhá léta chátrala a nebylo daleko k jejímu definitivnímu zániku. Naštěstí se nakonec vrátila do Plzně a díky práci nadšenců prošla obnovou. Dnes je cenným exponátem a připomínkou schopností československých konstruktérů i designérů.
Na reverzu mince, jejímž autorem je MgA. Martin Dašek, je zobrazená Velká laminátka s opisem ELEKTRICKÁ LOKOMOTIVA S 699.001. Averz nese znaky vydavatele ostrova Niue, státní znak, nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok 2024. Okraj je tvořen stylizovanými segmenty kol různých dopravních prostředků, jak je pro cyklus Na kolech typické.
Součástí vydání je také bohatě zpracované leporelo s textem a dobovými fotografiemi.
Specifikace
| Sběratelské série | Na kolech |
| Číslo | 76524-711 |
| Emitent | Niue |
| Nominální hodnota | 1 NZD |
| Autor averzu | MgA. Martin Dašek |
| Autor reverzu | MgA. Martin Dašek |
| Číslovaná emise | Ne |
| Certifikát | Není |
| Materiál | Stříbro |
| Ryzost | 999 |
| Váha | 31,1 g |
| Průměr | 37 mm |
| Balení | Blistr |
| Balení kapsle | Ano |















